Lantbrukskooperativ och insatsvaror : en studie om Lantmännens roll i en tid av höga gödningspriser

Detta är en Master-uppsats från SLU/Dept. of Economics

Sammanfattning: Lantbrukare behöver idag hantera stora prisförändringar av insatsvaror som gödning. Under oroliga tider har kooperativ varit en viktig faktor för att öka marknadskraften för lantbrukarna. Ett kooperativ är ett privat företag som ägs av dem som ska nyttja och ta del av företaget. Studien ämnar undersöka kooperativet Lantmännen för att se till vilken grad de kan stötta lantbrukarna i svårare tider och hur de hanterar när priser på gödning skenar. Lantmännen är ett kooperativ med 18 000 medlemmar och är ledande inom jordbrukssektorn. Under studiens gång intervjuades tre lantbrukare som är medlemmar i Lantmännen och 2 tjänstemän inom samma kooperativ. Detta för att få en bild av hur kooperativet arbetar för att lösa de ovannämnda problemen. Studien genomfördes med kvalitativ forskningsmetod, med semistrukturerade intervjuer och innehållsanalyser som sätt för att analysera empirin. De teoretiska ramverken för studien grundar sig i agentteorin, transaktionskostnadsteorin, business to business och corporate governance samt cooperative. Resultatet av studien visar att Lantmännen idag är ett marknadsinriktat kooperativ men som på grund av sin storlek kan ge bättre priser till lantbrukarna än de konkurrerande gödselförsäljarna. Studien visar dock på att mellan lantbrukarna och Lantmännen är det ett lågt socialt värde för den kooperativa värdegrunden. Relationen mellan parterna beskrivs bättre som en affärsrelation där lantbrukarna handlar med Lantmännen så länge de har det bästa priset.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)