Vad läromedel kan bidra med till lärares kemiundervisning i årskurs 4-6

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

Författare: Åsa Pehrson; Caroline Persson; [2019]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: AbstractI detta arbete har syftet varit att undersöka hur läromedel kan bidra till lärares kemiundervisning åk. 4–6 med fokus på förmågan att använda kemins begrepp, modeller och teorier för att beskriva och förklara kemiska samband i naturen i den svenska läroplanen med utgångspunkt i partikelmodellen. För att undersöka detta valde vi ut de fyra läromedel och lärarhandledningar som fanns representerade inom en mellanstor svensk kommun. Vi genomförde fem lärarintervjuer kopplade till de utvalda läromedlen för att se hur lärare använde läromedlet i sin undervisning. Granskningen av läromedel gjordes med utgångspunkt i Nature of science (NOS), naturvetenskapens karaktär, med fokus på begreppsanvändning och kreativitet. Då detta är aspekter som visat sig vara speciellt svåra för elever att skapa en förståelse för. Resultatet av läromedelsgranskningen visade att alla läromedlen mer eller mindre har potential att utveckla elevers förmåga att använda begrepp, modeller och teorier för att förklara samband utifrån partikelmodellen/fasövergångarna. De intervjuade lärarna konstaterade att läromedel är ett hjälpmedel i undervisningen. Dock poängterar de att de inte vill fastna i sina läromedel och att det är viktigt att känna till vilka svagheter och styrkor ens läromedel har. Dessutom gav de uttryck för att de många gånger inte använder lärarhandledning i någon större omfattning. Detta då lärarna anser att den inte alltid bidrar med det som de önskar. Detta medför att den enskilda läraren behöver ha vetskap kring svagheterna i den lärobok de använder, då den i sig självt inte uppfyller förmågan att utveckla elevers förståelse för kemins begrepp, modeller och teorier. Det finns även betydande skillnader mellan just begreppsanvändning och kreativitet i de olika läromedlen, vilket medför att styrkor och svagheter skiljer sig mellan läromedlen. Vikten av att som lärare ha en förståelse för vilken roll ens läromedel har i exempelvis övergången frånvardagligt språk till vetenskapligt språk. Eller hur de olika bilder och modellerna kan såväl hjälpa som stjälpa elevernas förståelse.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)