Jaha, han håller penseln åt det hållet : Förskollärares uppfattningar om och arbete med bild- och formskapande med de yngsta barnen i förskolan

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Umeå universitet/Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen

Författare: Emma Lindberg; [2014]

Nyckelord: Kreativitet; lek; pedagogens roll; process;

Sammanfattning: Syftet med denna studie har varit att öka kunskapen om förskollärares uppfattningar om och arbete med bild- och formskapande med de yngsta barnen i förskolan. Litteraturgenomgången ger en tillbakablick på hur bild- och formskapande har sett ut i förskolans verksamhet genom åren. Där lyfts även olika områden som är relevanta för att främja de yngsta barnens bild- och formskapande fram. För att belysa förskollärares uppfattningar om detta gjordes sex kvalitativa intervjuer med utbildade förskollärare. Resultatet visade att studiens respondenter är eniga om att det är viktigt att arbeta med bild- och formskapande med de yngsta barnen och att det ska handla om att skänka glädje, att upptäcka och testa olika material, uttrycka sina känslor och att öka sina erfarenheter. Respondenterna såg processen i skapandet som det viktigaste, inte resultatet. De sa sig arbeta mycket med bild- och formskapande med de yngsta barnen även om några av dem hade önskat att de hade mer tid till att lyfta det spontana skapandet. De flesta respondenterna framhöll att pedagogen utgör en viktig roll i de yngsta barnens skapande. De menade att det viktigaste är att man som pedagog är engagerad och intresserad för att kunna locka och utmana barnen i deras bild- och formskapande. Sökord: Kreativitet, lek, pedagogens roll, process.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)