Distansarbetets påverkan på chefer med personalansvar : En studie att utifrån ett chefsperspektiv lyfta fram utmaningar och erfarenheter i ledarskapet att lära sig av från pandemin

Detta är en Kandidat-uppsats från Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

Sammanfattning: Syftet med studien var att undersöka vilka utmaningar chefer stött på under pandemin kopplat till distansarbete samt vilka erfarenheter de tar med sig och hur det kan ha påverkat deras ledarskap. Studien utfördes genom en kvalitativ metod med ett hermeneutiskt antagande där semistrukturerade intervjuer var grunden för insamling av empiriskt material. Intervjuer utfördes med sex deltagare. Empirin analyserades med hjälp av Antonovskys teori om känsla av sammanhang. Resultatet presenteras genom två kategorier, där ena kategorin berörde utmaningar och den andra erfarenheter som bägge delades upp i tre teman. Kategorin rörande utmaningar: kommunikation, sociala sammanhang och arbetsmiljö. Kategorin rörande erfarenheter: ökat medarbetarförtroende, förändrat chefskap på distans och framtidsutsikter. Studiens slutsats visar vilka utmaningar cheferna upplevt under pandemin samt de erfarenheter de tar med sig i det framtida arbetet. Studien belyser chefers betydelse och påverkan vid ett arbete på distans, en arbetsform som mycket tyder på är här för att stanna. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)