Krishantering och krisberedskap i skolan

Detta är en M1-uppsats från Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPI

Författare: Sofia Wimmerström; Frida Jäghagen; [2011]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Barn som genomgår kriser av olika slag är något som vi lärare garanterat kommer att möta under våra yrkesverksamma år. För att på bästa sätt kunna hjälpa dessa elever behövs kunskap om vad som händer när ett barn drabbas av en kris och hur man ska hantera krisen. Genom vår undersökning ville vi ta reda på hur väl rustade lärare och rektorer anser sig vara ute på skolor inför dessa uppgifter. Vi har intervjuat fyra lärare och en rektor från två olika skolor i södra Sverige för att få reda på vad de anser är deras roll när ett barn hamnar i en kris. Vi har även undersökt hur krisplanerna från dessa skolor är utformade. Det vi fått fram genom dessa intervjuer är att man behöver kunskap om krishantering för att klara av att hjälpa eleven genom krisen. Den personal vi intervjuade säger att de inte fått någon kunskap på detta område genom sin lärarutbildning. Den kunskap de besitter kommer från erfarenheter eller läst litteratur. I vissa fall har erfarenheten införskaffats genom fortbildningskurser eller föreläsningar. Vi har även fått fram att de anser att deras roll först och främst är att finnas där för eleven och att erbjuda en trygghet genom den svåra tid som en kris utgör.  

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)