Konstruktion av MC-släp

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Akademin för innovation, design och teknik

Författare: Robin Jarl; Robin Hellsing; [2009]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Denna rapport beskriver ett projekt där målet är att skapa konstruktionsunderlag för en prototyp avett MC‐Släp, en släpvagn som dras av en motorcykel. Prototypen skulle testas med avseende påhållfasthet genom datorsimulering. Prototypen skulle också kunna användas för utställningsändamål. Projektet fortlöpte i huvudsak under höstterminen 2008 och är ett examensarbete för Civilingenjörinom Produktutveckling på Mälardalens Högskola. Uppdragsgivaren Nyzells MetallGjuteri AB hade en idé om ett egentillverkat MC‐släp som med smartuppbyggnad kan kombineras i många variationer och på så sätt ha en konkurrensfördel på marknaden.Deras kompetens inom aluminiumgjutning gjorde att de valde att släpet till stora delar skulle gjutas ialuminium, något som är unikt för denna slags produkt. Då gjutningen sker med sandgjutning så finnsstora möjligheter att anpassa varje släp och göra dessa unika utifrån specifika kundönskemål. Projektets mål att skapa ett konstruktionsunderlag för en prototyp, styrdes av ett antal krav frånuppdragsgivaren, men även från Vägverkets författningar. Krav på funktionalitet och viss utformningställdes av uppdragsgivaren, därtill kom krav på storlek och vikt ställda av Vägverket. Direktiven var att ta fram konstruktionsunderlag för två olika varianter av släp, både ett vanligttvåhjuligt släp och ett mer ovanligt enhjuligt släp. Det enhjuliga släpet kan med en fast koppling tillmotorcykeln framföras i frifart, endast begränsad av hastighetsbegränsningen som gäller. Till dessavarianter skulle två olika stilar på kåpor tas fram, en som passar glidarmotorcyklar och en som passartouringmotorcyklar. Till dessa kåpor skulle även matchande skärmar tas fram.Hjulupphängningen skulle vara av enkel typ och endast fjädrade med gummikuddar. Detta för att hållanere kostnaden och antalet delar i konstruktionen. Det finns inga krav från någon myndighet att släpskall vara fjädrade. Ett antal koncept togs fram av helhetsstilen för släpet och därefter valdes det bästa konceptet.Konceptet delades upp i ett antal olika delsystem och till varje delsystem togs ett grundkoncept frampå en eller flera lösningar. Dessa koncept utvecklades till färdiga delsystem. Därefter specificeradesdelsystemen och en konstruktionsplan gjordes. Därefter fick varje del en översikt på detaljnivå och allamått och toleranser sattes när delarna ritades från grunden i SolidWorks. Resultat blev en välbyggd prototyp som fungerar väl som utställningsföremål för att visa upp hurslutprodukten kommer att se ut och vara uppbyggd. Uppdragsgivaren uppskattade resultatet väldigtmycket. Analysen visar att alla delar uppfyller de krav och målvärden som fanns, inom rimliga gränser ochmålet för projektet kan anses uppnått. Slutsatsen var att arbetet gick bra, då projektet uppnådde sitt mål. Dock måste det poängteras tilluppdragsgivaren att tester av prototypen är mycket viktiga och det finns saker uppdragsgivaren måstese över innan en produktion kan starta.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)