Sökning: "Lärarhandledningar"

Visar resultat 1 - 5 av 113 uppsatser innehållade ordet Lärarhandledningar.

  1. 1. Stöd i lärarhandledningar för lärarkunskapsutveckling om bråk

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Matilda Ed; Angelika Pelise Demircan; [2024]
    Nyckelord :Designprinciper för lärarhandledningar inom matematik; MKT-ramverket; ämnesområdet bråk; lärarkunskaper;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att utröna om och i så fall hur matematiklärarhandledningar ger lärare möjlighet att utveckla viktiga undervisningskunskaper för ämnesområdet bråk. Matematikundervisning bedrivs och planeras oftast med hjälp av läroböcker, som bland annat består av lärarhandledningar. LÄS MER

  2. 2. Vad tror du på? : En läromedelsstudie om religionskunskapsundervisning som främjar religioners olika uttryck och praktiker.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Gina Makdesi; Tora Evinger; [2024]
    Nyckelord :pedagogik; didaktik; religion; läroböcker; läromedelsbruk; jämförande religionskunskapsundervisni;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker huruvida läroböcker, dess tillhörande lärarhandledning samt läroplanen främjar synliggörandet av religioners olika uttryck och praktiker. Vidare avser studien undersöka på vilka sätt lärarhandledningar uppmanar till att genomföra en mer jämförande och tematisk religionskunskapsundervisning. LÄS MER

  3. 3. Kolets resa genom mellanstadiet : En kvalitativ textanalys av läroböcker med syfte att undersöka progression av delprocesser i kolets kretslopp

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Veronica Kanfjäll-Yilmaz; Nathali Sörberg; [2024]
    Nyckelord :progression; Bruners spiralprincip; expansive framing; fotosyntes; cellandning; förbränning; koldioxid; kolets kretslopp; textanalys; lärobok; lärarhandledning;

    Sammanfattning : Med premissen att progression ska ske i grundskolans undervisning syftar denna studie till att öka kunskapen om huruvida läromedel och lärarhandledningar belyser sambanden mellan processerna fotosyntes, cellandning, förbränning samt ämnet koldioxid och sätter dem i ett större sammanhang, kolets kretslopp. Detta görs med teoretisk utgångspunkt i Bruners spiralprincip, som säger att grundläggande kunskaper ska ges tidigt för att sedan utvecklas till mer abstrakt allteftersom, och expansive framing, som innebär att läraren ramar in inlärningstillfället både bakåtsyftande och framåtsyftande. LÄS MER

  4. 4. Språklig och berättarteknisk komplexitet i långa litterära bokserier riktade till F-3 : En språk- och litteraturdidaktisk studie av långserieböcker och deras lärarhandledningar

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi

    Författare :Johanna Bengtsson; Ellie Uggla; [2024]
    Nyckelord :Långseriebok; Lärarhandledning i skönlitterär läsning; litterär repertoar; LIX; LasseMajas Detektivbyrå; PAX; Handbok för superhjältar; Musse Helium;

    Sammanfattning : Denna studies syfte är att undersöka hur elevers möjlighet till språklig utveckling och utveckling av litterär repertoar kan påverkas av läsning av långserieböcker och det innehåll som de tillhörande lärarhandledningarna lyfter fram. Vidare kommer en diskussion om lärarens kompensatoriska uppdrag att föras i förhållande till läsintresse, litterär repertoar och lärarhandledningarnas didaktiska val. LÄS MER

  5. 5. Stöd för problemlösningsundervisning i lärarhandledningar : En kvalitativ studie om hur lärarhandledningar ger lärare stöd att planera och genomföra matematisk problemlösning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Anna Hällgren; Trife Sofi; [2023]
    Nyckelord :Läromedel; matematiklärarhandledningar; problemlösning; de fem undervisningspraktikerna;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur lärarhandledningar stöttar lärare i att undervisa matematisk problemlösning. Studien använder en kvalitativ ansats och de fem undervisningspraktikerna: förutse, överblicka, välja ut, ordna och koppla ihop har använts som utgångspunkt för att skapa ett analysverktyg. LÄS MER