Vad händer när specialpedagogiska resurser decimeras? : Fallstudie på en skola

Detta är en Magister-uppsats från Institutionen för didaktik

Sammanfattning: Jag har gjort en undersökning för att se vilka förändringar som sker när en specialpedagogisk enhet drabbas av nedskärningar. Syftet med undersökningen är att pröva Giota & Lundborgs (2007) teori som visar på ett negativt samband mellan specialpedagogiskt stöd och måluppfyllelse i åk 9. Detta har jag undersökt genom att studera förändringar av en specialpedagogisk enhets tjänstefördelning, enhetens besöksfrekvens av elever, elevernas slutbetyg samt hur skolans lärare uppfattar förändringarna av enhetens arbetsuppgifter. Undersökningen har genomförts i form av en fallstudie där datainsamlingsmetoderna har bestått av arkivdata, observationer, enkäter och intervjuer. Det genomsnittliga meritvärde av slutbetygen på den undersökta skolan har sjunkit samtidigt som nedskärningar har gjorts på den specialpedagogiska enheten. Lärarna på den undersökta skolan vill att den specialpedagogiska enheten i större utsträckning stödjer arbetslaget med metoder och material. Den specialpedagogiska enhetens utredande arbete har ökat samtidigt som inkluderingsarbetet minskat avsevärt. Att slutbetygen för eleverna på den undersökta skolans har försämrats avsevärt samtidigt som den specialpedagogiska enheten har drabbats av nedskärningarna tyder på ett samband, och innebär att Giota & Lundborgs (2007) teori bör ifrågasättas.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)