Förskolepedagogers strategier för att inkludera barn i fri lek

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

Sammanfattning: Studiens syfte är att synliggöra hur pedagoger kan möjliggöra barns inkludering i fri leksamt belysa pedagogers gynnsamma strategier för barns fortsatta lekdeltagande. Medbarndomssociologen William A. Corsaros teori om barns tillträdesstrategier som ramverk har vi genomfört kvalitativa observationer på en förskola där vi observerat pedagoger samt barn mellan 3–5 år. I resultatet synliggörs att pedagoger använder sig aven av Corsaros strategier vilket är: fråga en deltagare. Fyra andra strategier har framträtt i vår analys, dessa är: pedagog deltar för att inkludera, pedagog utvecklar barns lek, pedagog vägleder till lekinteraktion och pedagog föreslår tillträdesstrategi.Vi presenterar totalt fem olika strategier pedagoger använder för att inkludera barn i lek. De strategier som var mest gynnsamma för barns fortsatta lekdeltagande var strategier där pedagoger deltar på olika sätt, vilket sker i strategierna pedagog utvecklar barns lekoch pedagog deltar för att inkludera. Den strategi som var allra mest gynnsam var pedagog utvecklar barns lek, det innebär att en pedagog använder verbal kommunikation, bidrar med artefakter och/eller tar en roll i barns lek i syfte att få den att fortgå.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)