”En gång är en gång för mycket”: En studie om mobbning och kränkande särbehandlingar i förskolan.

Detta är en C-uppsats från

Sammanfattning: Syftet med denna studie är att ta reda på hur förskollärare tänker och agerar kring mobbningsbegreppet. I studienhar vi använt oss av kvalitativa och semistrukturerade intervjuer. Vi använde oss av den sortens intervjuer för attfå så väsentliga och detaljerade svar som möjligt. Vi har inspirerats av hermeneutikens syfte, som är att förståoch inte endast begripa. Förförståelsen är viktig att betona, eftersom en upplevelse inte behöver betyda sammasak för två olika personer av den anledningen att varje människa har olika förförståelse för olika begrepp. I vårtinsamlade material fick vi fram att pedagogerna anser att det förekommer mobbning och kränkandesärbehandlingar på de utvalda förskolorna. Det vi också fick fram är att det finns flera olika program sompedagogerna arbetar med i syfte att förebygga mobbningen och kränkande särbehandlingar. Vi har även insett attdet är viktigt att ha ett tydligt förhållningssätt och vara tydlig med att sätta gränser när ett eller flera barn harbetett sig illa. Förskolan skall vara en arena där barnen känner sig trygga och glada. Arbetet med att motverkamobbning och kränkande särbehandling i förskolan är något som ständigt behöver ses över. Att ha ett tematisktarbetssätt är en metod för att förebygga mobbning och kränkande särbehandling, men också Start, Stegvis ochSET är några andra metoder som finns för att arbeta i förebyggande syfte. Resultatet visar att lärarna ärmedvetna om att problemet finns hos de yngsta barnen. Lärarna arbetar konstant med att förebygga mobbningoch kränkande särbehandlingar på förskolorna. Vi tycker att det är viktigt att ha ett bra förhållningssätt mot bådebarn och vuxna så att ingen behöver känna sig kränkt eller illa behandlad.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)