Bonderevolt eller överlevnadskreativitet : en studie om mjölkproducenters resa till egen förädling av gårdens mjölk

Detta är en Master-uppsats från SLU/Dept. of Urban and Rural Development

Sammanfattning: I denna uppsats undersöks mjölkgårdar som investerat i och utvecklat förädling av gårdarnas egen mjölk. Fyra mjölkgårdar har besökts och där har jag genomfört djupgående intervjuer och observationer i två dagar på vardera gård. Jag har studerat vilka utmaningar gårdarna möter, men också vilka fördelar och mervärden det ger att förädla mjölken. Studien bygger på kvalitativa forskningsmetoder i fältarbetet för att förstå hur de som driver gårdarna uppfattar sin ekonomiska, sociala och kulturella situation och sin verksamhet. En av mina huvudfrågor är hur bönderna ser på livsmedelssystemet och den roll de spelar i det. För att kunna förstå detta har jag använt mig av Bourdieus teorier om fält och habitus samt begreppen relationsmat och berättande. Studien visar att aktörerna kliver in i ett nytt fält med förädlingen. De befinner sig genom förädlingen i vad jag valt att beteckna som ”livsmedelsfältet”, samtidigt som de har kvar en stövel i ”jordbruksfältet”. Mjölkproduktion och förädling av mjölk är två skilda verksamheter där olika sorters kunskap krävs. Det är mjölken som binder samman, i övrigt ställs helt andra krav på den som vill börja förädla. Att förädla den egna mjölken från gården upplever mjölkproducenterna som värdefullt, de får mer bekräftelse genom förädlingen i mötet med konsumenter. Det blir en helhet och de har kunskap och relation till varje del av processen. Från växtodling och djuromsorg till förädling. Denna helhetsbild kan producenterna förmedla ut till konsument genom direktkontakt mellan dem och genom storytelling, detta berättande skapar relationsmat vilket minskar glappet mellan producenter och konsumenter.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)