Ett Skapande Fritidshem : En fenomenologisk kvalitativ intervjustudie kring åtta pedagogers perspektiv om estetiskt skapande på fritidshemmet

Detta är en Kandidat-uppsats från Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

Sammanfattning: Studiens syfte är att undersöka hur pedagoger upplever det estetiska skapandet som pågår på fritidshemmet för att få en bättre förståelse för fenomenet estetiskt skapande ur pedagogernas perspektiv. Två frågeställningar har undersökts, dels vilka upplevelser av fenomenet estetiskt skapande som fritidshemspedagoger har i sitt dagliga arbete med barn och dels hur de upplever att det estetiska skapandet påverkar barnen. För att ta reda på detta så har en kvalitativ metodansats använts. Materialet har analyserats genom en interpretativ fenomenologisk analys (IPA). Åtta pedagoger som arbetar på fyra olika fritidshem i Stockholms län har intervjuats. Resultatet visar att pedagogerna upplever att det estetiska skapandet antingen sker genom styrda aktiviteter där skapandet ofta förknippas med årstider, högtider och traditioner. Eller att skapandet sker genom spontana skapandetillfällen där pedagogernas roll är att anpassa sig till barnens intressen och möta deras önskemål. Resultatet visar även hur pedagogerna upplever att det estetiska skapandet påverkar barnens välbefinnande, kreativitet och kommunikation. De slutsatser som framkom var att pedagogerna visade sig ha en positiv inställning till det estetiska skapandet. En annan slutsats var att pedagogerna uttryckte att fritidshemmet borde erbjuda fler möjligheter till friheter i det estetiska skapandet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)