Konsten att skapa ett framgångsrikt modevarumärke

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Borås/Institutionen Textilhögskolan

Sammanfattning: Syfte: Vi vill ta reda på vad som gör ett varumärke i modebranschenstarkt, samt hur ett företag bör agera för att åstadkomma det.Metod: Vi har använt oss av en kvalitativ ansats och har genom sjupersonliga intervjuer samlat in vårt empiriska material. Genom enabduktiv metod har vi undersökt om empiri och teoriöverensstämmer. Vi har sedan utgått från vår frågeställning ochfört en diskussion.Slutsatser: För att skapa ett starkt varumärke inom modebranschen är detviktigt att vara konsekvent i sitt uttryck. Produkten ochvarumärkesidentiteten måste samspela, även då produkten förnyas,och identiteten måste vara tydlig för konsumenten att minnas.Företagen kan påverka konsumenten genom kommunikation, ochPR har en betydande roll för hur varumärket presenteras i media.Den grafiska identiteten blir varumärkets kostym utåt och ensymbol för densamma. För att skapa ett starkt modevarumärke börvarumärket och produkten vara i linje med varandra och konstantförändras tillsammans.Purpose: We want to find out what makes a fashionbrand strong and how abusiness should act to achive that.Method: We have used a qualitative approach and have collected ourempiric data through seven personal interviews. We havecompared our empirical material with our theoretical materialthrough an abduktiv method, and through our questionframe wehave come to our conclusionsConclusions: To create a strong fashion brand the company needs to beconsistent in all communication. The product has to be coherentwith the brand identity, and because of the fast pased fashionmarket and constant renewal of collections, the positioning of thebrand needs to be obvious to the consumer. The brand can reachit’s customers through media communication, hence theimportance of PR. The graphic identity is the key to instantrecognition of a brand, and should also be in line with thecompanys product. To create a strong fashion brand, the productand the brand needs to be in line, and consistantly changingtogether.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)