Vilka roller fyller Enterprise Social Media? Enterprise Social Medias olika roller, ur användarens perspektiv.

Detta är en Kandidat-uppsats från Institutionen för tillämpad informationsteknologi

Sammanfattning: Sociala medier är väl etablerat bland privatpersoner och börjar nu också ta plats inom företag och organisationer allt eftersom Web 2.0-tekniken fortsätter att utvecklas. I jakt på nya sätt att kommunicera internt väljer fler och fler organisationer att investera i Enterprise Social Media. Då majoriteten av forskningen på området har ett organisationsperspektiv väljer vi istället att utgå från ett användarperspektiv, och hur användarna uppfattar Enterprise Social Media. Teorin inom ämnet beskriver ett antal roller som Enterprise Social Media kan ha och vilka fördelar och nackdelar som finns bland de olika rollerna. Med hjälp av kvalitativa intervjuer med användare har vi studerat vilka av dessa teoretiska roller Enterprise Social Media kan ta i verkligheten. I vår empiriska data har vi sett att användarna upplever rollerna Leaky Pipes och Social Lubricant. Däremot fann vi inget stöd för ESM i rollen som Echo Chamber. Vår data ger även en fingervisning mot en ny roll; ESM i rollen som Megafon.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)