Vår nya digitala verklighet: AI-genererade texter och hjälpmedel : En intervjustudie om artificiell intelligens: möjligheter, utmaningar och framtidsutsikter för svenskämnet

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

Författare: Felix Gustafsson; [2023]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Sedan den snabba utvecklingen av artificiell intelligens som ChatGPT, har den svenska skolanställts inför flera frågor angående hur bedömning ska ske, hur undervisning ska förändras och ivilken riktning den svenska skolan ska anta i framtiden. Artificiell intelligens ses som något somkommer att revolutionera den svenska skolan på sikt. Hur ska man hantera utmaningarna medverktyget i jämförelse med dess möjligheter, och vilken funktion kommer verktyget att få försvenskämnet i framtiden? Syftet med studien är att ge ett kunskapsbidrag om hur svensklärarepå gymnasiet uppfattar att artificiell intelligens (AI) påverkar yrkesroll och ämne vad gällerskolämnet svenska på gymnasiet. Studiens frågeställningar är följande: Hur beskriversvensklärare användningen av artificiell intelligens i dagens svenskundervisning? Hur tänkersvensklärare om den framtida användningen av artificiell intelligens i svenskundervisningen?  Studien baseras på en fokusgruppintervju med åtta verksamma svensklärare på gymnasiet.Materialet har analyserats tematiskt och resultatet diskuteras ur ett medieekologisktperspektiv. Resultatet visar en oro bland svensklärare angående artificiell intelligens och desspåverkan på strukturer inom svenskämnet. Majoriteten av lärarna känner osäkerhet kring hurartificiell intelligens påverkar bedömning, särskilt vid prov och inlämningsuppgifter. Lärarnabetonar vikten av att för framtiden säkerställa rättvisa och inkludering samt att undvikareproduktion av orättvisor och diskriminering. Studien pekar på kompetensbrist blandsvensklärare gällande artificiell intelligens. Trots kompetensbrist arbetar samtliga åttasvensklärare aktivt för att öka sin kompetens och efterlyser åtgärder från Skolverket för attintegrera artificiell intelligens i svenskämnet. Vad gäller utmaningar lyfter svensklärarna blandannat fram utformning och hantering av framtida bedömningsmetoder för att minimeraorättvisor och diskriminering. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)