Servant leadership : Vetenskap eller ideal?

Detta är en Kandidat-uppsats från Institutionen för samhällsvetenskaper

Sammanfattning: Servant leadership är ett begrepp som visar potential inom ledarskapsforskningen, framförallt för att förklara meningsskapande ledarskap, hur ledaren leder sig själv samt hur ledarskap kan accepteras utan auktoritet. Problemet är att forskningen hittills varit alltför okritisk. Begreppets validitet har bevisats i kvantitativa mått, men dess implikationer för själva ledarskapsutövandet eller ledaren är oklara. Syftet med uppsatsen är att testa begreppet servant leadership som verktyg för ledarskapsstudier. Kan begreppet konkretiseras och mätas? Kan man vara säker på vad man mäter? För att besvara dessa frågor omfattar uppsatsen en granskande litteraturstudie och en tillämpande fallstudie i tre delar. Resultaten antyder att begreppet servant leadership kan brista i precision och tillförlitlighet. Vissa viktiga faktorer avspeglas inte i enkätresultat, medan andra okända eller irrelevanta påverkar desto mer. Enkätstudier av servant leadership kan, i sin nuvarande utformning, inte bidra med någon förståelse för vad man faktiskt har mätt. Servant leadership kan dock vara värdefullt genom att lyfta intressanta frågor om ledarskap, oaktat mätbarhet. Fallstudien har genomförts i tre delar: En liten replikerande enkätundersökning bland soldaterna i en spaningsgrupp, en omfattande deltagande observation vid en av gruppens övningar, samt en intervju med gruppens chef. Uppsatsen behandlar huvudsakligen teorier om servant leadership (Robert Greenleaf, Larry Spears, Page och Wong) utifrån teorier om meningsskapande ledarskap (Lars Svedberg) samt self leadership (Crossan och Mazutis).

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)