Att föra en demokratisk utbildning : En kvalitativ studie om förskollärares upplevelser om förskolebarns delaktighet och inflytande i den planerade undervisningen i förskolan

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

Sammanfattning: Barns delaktighet och inflytande är ett omtalat ämne i förskolan men detsätts sällan i sammanhang till ett specificerat innehåll. Syftet med denna studie är att undersöka det essentiella av förskollärares upplevelser av förskolebarns delaktighet och inflytande i relation till planerad undervisning i förskolan. De två forskningsfrågor som behandlas i denna studie är Hur upplever förskollärare att förskolebarn görs delaktiga och ges inflytande i planerad undervisning i förskolan? samt Vilka eventuella möjligheter/hinder upplever förskollärare med förskolebarns delaktighet och inflytande i planerad undervisning i förskolan? Studiens teoretiska ansats grundar sig i det barndomssociologiska perspektivet och den vetenskapliga ansatsen som genomsyrat studien är fenomenologi. För att undersöka detta genomfördes föreställningskartor och semistrukturerade intervjuer med fyra, i förskolan, verksamma förskollärare. Det insamladematerialet analyserades sedan med stöd av fenomenologi och fri föreställningsvariation. Det analyserade materialet resulterade i olika tematiseringar som utgör resultatet för denna studie. Studien visar att essensen av förskollärares upplevelser är att barns intresse och åsikter spelar en avgörande roll i hur utformningen av planerad undervisning sker. Essensen av förskollärares upplevelser indikerar även att förskollärare upplever en svårighet att ta sig an alla barns intresse, åldersanpassa undervisningen samt att organisation och kontinuitet emellertid brister. Studiens slutsats är därför att det funnits essenser av förskollärarnas upplevelser av fenomenet förskolebarns delaktighet och inflytande, och den främsta essensen är att förskollärare upplever att när de ger barn möjligheten och är engagerade i utformningen av den planerade undervisningen utifrån barns intressen och åsikter så kan det öka barns delaktighet och inflytande. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)