Vad lärare kan om GDPR på sociala medier : En kvantitativ studie om lärares digitala kompetens sett inom GDPR

Detta är en Kandidat-uppsats från Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

Sammanfattning: Syftet med denna studie är att undersöka om lärare har fått utbildning om GDPR i skolan och om de vet vad de får publicera på sociala medier i sin profession som lärare. För att samla in data användes en  kvantitativ metod genom enkäter där 100 lärare svar analyserades. Information till enkätsvaren samlades in genom samtal med Integritetsskyddsmyndigheten (IMY), jurister och med en dataskydssamordnare för utbildningsförvaltningen i en kommun i Mellansverige. Den insamlade datan analyseras med hjälp av informationskulturens tre nivåer Studiens resultat visar att 72 % av informanterna inte tagit del av de riktlinjer som IMY och GDPR tagit fram. Resultatet visar även att endast 6 informanter av 100 placerar sig på nivå 3 av informationskultur och har därmed god kunskap om hur personuppgifter får hanteras. I analysen framkommer det att det finns en skillnad i lärares kunskap och förståelse kring GDPR i skolan. En av dessa bidragande orsaker är att flertalet informanter saknar utbildning om GDPR. Det framkommer även genom kunskapsfrågorna att lärarnas egna skattning till kunskap om GDPR inte helt stämmer överens med de svar de angivit. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)