Konfliktens vara eller icke vara i historieundervisningen, - En jämförande studie mellan den mångkulturella och den traditionella svenska skolan

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

Sammanfattning: Syftet med vårt arbete är att undersöka huruvida konflikter kan uppstå i undervisningen av historiska händelser. Vidare ville vi besvara frågan varför eller varför inte det uppstår konflikter. Vi lyfter fram begrepp som konflikt, historieidentitet och historiemedvetande. Dessutom jämför vi två olika skolor, en vanliga traditionell svensk skola, samt en invandrartät skola. Detta undersökte vi via enkäter och intervjuer. Resultatet av undersökningen visar att även fast de lärare vi intervjuade inte ansåg att det förkom några konflikter, så ansåg däremot vissa av eleverna det. I undersökningen kom vi fram till att det föreligger en stor brist på språkkunskaper i den invandrartäta skolan. Dessutom saknar dessa elever till stor del historieidentitet och historiemedvetande. Vidare leder det till att eleverna har svårigheter att ta in de historiska fakta som det undervisas om. Vi har även kommit fram till att det finns en brist i kommunikationen mellan lärare och elev vad gäller den invandrartäta skolan. Detta beror på de olika historiekulturer som möts i det mångkulturella klassrummet. Däremot förekommer det inte nämnvärda konflikter i den traditionella svenska skolan. Avsaknaden av konflikter beror här på den gemensamma värdegrund som lärare och elever står på. Sökord: konflikt, historieidentitet, historiemedvetande

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)