Barnets makt i bilderboken : En multimodal diskursanalys om maktrelationer i barnlitteraturen

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

Sammanfattning: Syftet med föreliggande studie är att är att analysera bokutbudet på förskolor utifrån ett maktperspektiv, för att synliggöra vem som ges makt i de bilderböcker barn ofta respektive sällan väljer att läsa på förskolorna. Studien har karnevalsteori samt multimodal diskursanalys som utgångspunkt. Diskursanalysen utgör tillsammans med analysverktygen interpersonell funktion, ideationell funktion, textuell funktion samt subjektspositioner, grunden för studiens analys. Studien utgår från följande frågeställningar: Hur framställs barnet i bilderböckerna? och Hur ser maktrelationerna mellan barn-vuxna ut i bilderböckerna? I studien har bilderböcker analyserats, vilka förskollärare tillsammans med barn valt ut i två kategorier, ofta samt sällan valda bilderböcker. Resultatet av analysen har mynnat ut i sex diskurser: det ensamma och maktlösa barnet, det olydiga och trotsiga barnet, det kompetenta barnet, styrande och beskyddande vuxna, förlöjligande av vuxenvärlden samt borta bra men hemma bäst? Resultatet visar att textens tre huvudfunktioner hade en stor betydelse för barnets maktutövande i bilderböckerna och på så vis avhängigt vilken bok barnen valde att läsa. Slutsatsen som dras är att barn oftast väljer att läsa böcker där de ges makt.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)