Motiveringsfaktorer för elever i fritidshem

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

Sammanfattning: Ur ett sociokulturellt perspektiv sker ett lärande hos människan hela tiden. Säljö (2014) styrker detta påstående genom förklaringen att människan ständigt försöker vara en del av den sociala omgivningen och på så sätt utvecklas och lär hela tiden. Denna studie fokuserar på fenomenet motiverande faktorer och situationer. Syftet med studien, inspirerad av fenomenologisk ansats, var att undersöka vad som motiverar eleverna till att delta i aktiviteter. Genom semistrukturerade intervjuer har 11 informanter beskrivit vilka aktiviteter de helst ägnar sig åt när de är på fritidshemmet. De har även fått återge vad de lär sig i de olika situationerna de beskriver. Utifrån empirin har olika tänkbara faktorer som motiverar till delaktighet i aktiviteterna kategoriserats. Det framkom tre olika teman, relationer, miljö och aktiviteter, som kan vara bidragande faktorer till vad som motiverar eleverna att delta i aktivitet eller ej. Relationer till både elever och vuxna på fritidshemmet bidrar till vilka aktiviteter som eleverna/ informanterna deltar i. Miljön både inomhus och utomhus avgör vilka aktiviteter som utförs och lärandet kan skilja sig åt beroende på om det är en tillrättalagd eller oplanerad lekyta som aktiviteten genomförs på. Aktiviteterna som vilka eleverna deltar i, delas upp i planerade och oplanerade.  De faktorer som blir framträdande i valet av deltagande i aktiviteter, är det sociala samspelet med övriga elever och den situation som lockar mest till deltagande är de oplanerade aktiviteterna.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)