Klicka här för att ladda ner förtroende : En studie om att överföra förtroende till e-förtroende i en B2B-kontext

Detta är en Kandidat-uppsats från Linnéuniversitetet/Institutionen för organisation och entreprenörskap (OE)

Sammanfattning: Titel:                           Klicka här för att ladda ner förtroende – En studie om att överföra förtroende till förtroende i en B2B-kontext.   Författare:                   David Andersson & Filip Åman   Handledare:                Åsa Devine   Nivå:                           Kandidatuppsats, Enterprising & Business Development (15 hp), VT 2016   Nyckelord:                  Förtroende, e-förtroende, B2B, förtroendeöverföring   Problemformulering:  Vad finns det för möjlighet att överföra förtroende till e-förtroende?   Syfte:                          Att explorera överförbarheten från förtroende till e-förtroende.   Teori:                           Den teoretiska referensramen beskriver de två begreppen förtroende och e-förtroende. Komponenter för förtroende definieras, vilka är likhet, anpassning av intressen, välvilja, kompetens, integritet & förutsägbarhet samt kommunikation. De komponenter som definieras i e-förtroende är webbplatsens säkerhet, information och orderuppfyllelse.   Konceptuell modell:    De olika komponenterna i förtroende och e-förtroende förs samman till en konceptuell modell där möjlig överförbarhet analyseras.   Metod:                         En deduktiv forskningsmetod med en kvalitativ ansats. Urvalet har utformats efter ett specifikt företags befintliga kunder där förtroende redan existerar i affärsrelationen.   Empiri:                        Den empiriska insamlingen består av sex genomförda intervjuer där en sammanfattning av dessa presenteras i empirikapitlet.   Slutsats                        Studien visar på en möjlig överförbarhet från förtroende till e-förtroende när företag besitter ett stort förtroende i en traditionell miljö. Kunderna uppvisar förtroende inom samtliga komponenter under förtroende, vilket gör att de egenskaper som finns i förtroende och återkommer inom komponenterna för e-förtroende kan överföras. För att kunna överföra förtroendet krävs det att företaget kan leverera samma kvalité på e-förtroende som de i nuläget presenterar i traditionellt förtroende. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)