"De tar kort på mig när jag var utklädd - men jag vet inte varför" : En intervjustudie om barns uppfattningar om dokumentation

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPI

Sammanfattning: Linnéuniversitetet Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap Arbetets art:  Examensarbete, 15 hp Lärarprogrammet   Titel: ”De tar kort på mig när jag var utklädd – men jag vet inte varför En intervjustudie om barns uppfattningar om dokumentation.   Engelsk titel: ”They were taking photos of me when I was rigged out – however I don´t know the reason” Children´s opinion about documentation – an interview study. Författare: Inger Palm        Handledare: Nina Modell   Syftet med denna studie är att ge en fördjupad förståelse av de uppfattningar barn har av det dokumentationsarbete som förekommer på deras förskolor. Metoden som användes var kvalitativa intervjuer och materialet bestod av 21 stycken intervjuer med barn från två olika förskolor på skilda orter. Studien har utgått från den sociokulturella teorin, Vygotskijs tankar om det situerade lärandet, dokumentationssyften, barnsyn samt makt. Resultatet av studien visade att övervägande andelen barn hade positiva uppfattningar om dokumentation. Hälften av barnen hade ingen uppfattning om syftet med dokumentation. Vidare framkom att få barn hade tillfrågats innan dokumentationer utfördes samt att barn uppfattade dokumentationsprocessen som något de inte var delaktiga i.     Nyckelord: Barns-perspektiv, barns-uppfattningar, dokumentation, förskola.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)