Marknadsföring på YouTube, en bra idé för företagen? : En kvalitativ studie kring företags marknadsföring på YouTube och dess påverkan på kundens uppfattning

Detta är en Kandidat-uppsats från Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

Författare: Anton Exerman; Jesper Waldén; [2023]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Denna studie undersöker de negativa effekter marknadsföring på YouTube skapar och kopplar det till teorierna Ad Intrusiveness, Ad Irritation och Ad Avoidance. Studien undersöker även hur kundens uppfattning av ett företag påverkas av deras reklam på YouTube. Slutligen kommer det olika former av reklam som förekommer på plattformen jämföras utifrån tittarnas preferens. De former som undersöktes under denna studie var fem sekunders reklam som försvinner automatiskt, fem sekunders reklam som man måste hoppa över manuellt och 20 sekunders reklam. Datainsamlingen var i form av tre fokusgrupper och fem intervjuer, som hölls både fysiskt och på plattformen Zoom. Genom datainsamlingen framkom det att samtliga deltagare upplevde reklam på YouTube som irriterande och störande av olika anledningar. En överväldigande majoritet föredrog fem sekunders reklam framför 20 sekunders reklam. Reklam som varade i fem sekunder sen försvann automatiskt var mindre irriterande än den som kräver interaktion för att försvinna. En intressant upptäckt i studien var att reklam som krävde interaktion uppfattades som mer påträngande eftersom deltagarna manuellt behövde undvika den, något som går emot tidigare forskning. Slutligen kopplades tittarnas irritation mot reklamen till företagen som genomför sin marknadsföring på plattformen. Resultatet visade en skillnad i uppfattning mellan nyetablerade och väletablerade företag, varav deltagarna hade lägre tillit till nyetablerade företag. Det var även tydligt att YouTube-reklam hade en tendens att påverka konsumenternas uppfattning av ett företag på ett negativt sätt. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)