Infärgning av matematik i byggprojekt

Detta är en Master-uppsats från KTH/Skolan för teknikvetenskap (SCI)

Sammanfattning: Med gymnasiereformen 1994 fick alla elever en gemensam första kurs i matematik, kurs A, och ett gemensamt nationellt prov på kursen. På de flesta yrkesförberedandeprogrammen är det över 40 procent av eleverna som inte får godkänt på detta kursprov och 30 procent av eleverna förväntas få ”Icke godkänt” i kursbetyg. En av de största anledningarna, till att eleverna lämnar gymnasieskolan utan fullständiga betyg, är bristen på motivation. Det finns därför ett stort behov av att se över vilka förändringar som kan utföras i de teoretiska ämnena för att öka elevernas motivation och självförtroende på de praktiska programmen. I denna rapport undersöks hur elevernas motivation, tron på den egna förmågan samt uppfattningen om behovet av matematikkunskaper i kommande yrkesliv, påverkas efter en termin med ämnesintegrerat arbetssätt. Undersökningen är utförd på eleverna i årskurs ett på en av byggföretaget Peabs gymnasieskolor och deras matematikundervisning under höstterminen 2009. Genom att utgå från moment i projektet ”Husbygge”, där matematik används naturligt i byggprocessen, kan eleverna uppnå kursmål i Matematik A genom att öva på verklighetsanknutna uppgifter både i bygghallen och under matematiklektionerna. Som kvalitativ metod valdes individuella intervjuer med åtta av eleverna före och efter det ämnesintegrerade projektet samt en enkätundersökning före och efter byggprojektet som utfördes på samtliga elever i årskurs ett. Resultatet av intervjuundersökningen visar att flertalet av eleverna har ökat motivationen för matematikämnet. Resultatet av både enkät- och intervjuundersökningen visar dessutom att majoriteten av eleverna har ökat självförtroendet i matematikämnet efter en termin med ämnesintegrerat arbetssätt. Vid den andra enkätundersökningen hade fler elever även insett hur ofta de faktiskt använder matematik i bygghallen och kommer använda matematik i kommande yrkesliv.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)