Det kusligt främmande : Das unheimliche i fotografier av Annika von Hausswolff och Maria Miesenberger

Detta är en Kandidat-uppsats från Södertörns högskola/Konstvetenskap

Sammanfattning: Samtidigt som das unheimliche tycks ha fått ett genombrott inom såväl det litteraturvetenskapliga som det filmvetenskapliga fältet har det förblivit ett marginaliserat område inom konstvetenskapen. Motiveringen till detta tycks vara att dess undanglidande natur gör det svårt att slå fast dess visuella uttryck samtidigt som upplevelsen är för nära knutet till det uppfattande subjektets personlig historia och psykologiska disposition för att tillskrivas någon allmän giltighet. Denna uppsats har ämnat undersöka om das unheimliche endast är en rent subjektiv upplevelse eller om det är en upplevelse som kan frammanas genom en estetisk kvalitet och ett estetiskt förfarande. Med utgångspunkt i två svenska konstnärers verk har syftet med denna studie varit att genom semiotisk analys undersöka om de kan sägas bidra till att skapa en unheimlich upplevelse genom en kombination av visuella tekniker.   Resultaten visar att det är möjligt att koppla den kusliga upplevelsen tillbaka till visuella tekniker såsom kombinationen av separata och motstridiga bildspråk samt genom att introducera främmande element i en bekantgjord miljö. Dessa tekniker arbetar för att förlänga varseblivningen av bilden genom att de skapar en känsla av ovisshet inför det betraktade. Den kusliga upplevelsen kan alltså hävdas ha mindre att göra med personlig historia och psykologisk mottaglighet och mer att göra med socialt, kulturellt och historiskt delade referenser som ligger till grund för den upplevda krocken mellan det välkända och det främmande.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)