"Det går att överleva utan lek men inte leva" En studie om pedagogers förhållningssätt till barn som inte leker

Detta är en C-uppsats från Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

Författare: Ekelund Lotta; Hallen Anneli; [2007]

Nyckelord: Förskola; leksvaga barn; pedagoger;

Sammanfattning: ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------Anledningen till att vi valt ta upp ämnet om barn som inte leker var att vi sett fall ute i verksamheten där barnstått utanför gemenskapen. I läroplanen för förskolan poängteras det att man ska skapa en trygg miljö för barnensamt att leken är viktig för barns utveckling och lärande (Lpfö, 1998). Frågan vi ställde oss var: Vad händer medde barn som inte leker? Hur arbetar man med att få med alla barn in i leken ute i verksamheten och vad harpedagogerna för syn på det hela? Frågorna bidrog till att sedan bli vårt syfte i arbetet.Metoden bygger på intervjuer med tio verksamma pedagoger ute i förskolan. Genom vår undersökning fann viatt pedagogerna ute i verksamheten är väldigt medvetna och kunniga. Deras genomgående tankar kring leken äratt den har en betydande roll för barn. Genom leken anser pedagogerna att barnen lär sig fungera socialt,bearbeta upplevelser och att den också är en förberedelse för vuxenlivet.Respondenterna betonar att de hela tiden måste finnas till hands och se barnen i deras lek. Något som nämndesflera gånger av våra intervjuade var att tryggheten är en grundförutsättning för att få verksamheten att fungera.Vårt arbete visar att pedagogerna har en förmåga att se och upptäcka barn som inte leker, samtidigt finns det etteller flera leksvaga barn på näst intill alla avdelningar.Utifrån detta menar vi att leken har en stor och betydelsefull roll, därför är det viktigt att ingen individ glömsbort. Alla måste få leka och som pedagog har man ett stort ansvar gentemot barnen att få dem med igemenskapen:"Man måste komma ihåg att vattna och vara rädd om alla sina blommor" (Folkman & Svedin, 003 s. 40-41)

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)