Högutbildade nyanländas väg till arbetsmarknaden : En kvalitativ studie om högutbildade nyanländas upplevelser på vägen till arbetsmarknaden

Detta är en Kandidat-uppsats från Uppsala universitet/Centrum för socialt arbete - CESAR

Sammanfattning: Arbetsmarknadsintegration är ett samhällsproblem som påverkar både individen själv och även samhället. Syftet med denna studie har varit att undersöka upplevelser på den svenska arbetsmarknaden för högutbildade nyanlända som kom till Sverige år 2015. Studien har utgått från att belysa utmaningar och förutsättningar som högutbildade nyanlända har upplevt på väg in till arbetsmarknaden. Studien grundar sig i en kvalitativ metod där det empiriska materialet har samlats in via semistrukturerade intervjuer med tio respondenter. Respondenterna är högutbildade nyanlända som kom till Sverige 2015 och är etablerade på arbetsmarknaden. Empirin har analyserats i en tematisk analys med hjälp av humankapitalteori och sociala nätverksteori. Studiens resultat visar att upplevelser är individuella och därför finns likheter och skillnader mellan dem. De utmaningar som uttrycks av respondenterna är brist på sociala nätverk, värdelösa insatser av arbetsförmedlingen, etnisk diskriminering och nedvärdering av utländska utbildningar och erfarenheter. Förutsättningarna som underlättade högutbildade nyanländas arbetsmarknadsintegration uttrycks vara tillgång till sociala nätverk, arbetsmarknadsinsatser, språkkunskaper och erhållande av en ny svensk utbildning. Det framkommer i resultatdelen att språkkunskaper och diskriminering inte upplevs på samma sätt i alla sektorer av arbetsmarknaden, utan kan ses som sektorspecifika.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)