Hur sponsring kan stärka ett varumärke

Detta är en Kandidat-uppsats från Sektionen för ekonomi och teknik (SET)

Sammanfattning: Hur kan sponsring stärka ett företags varumärke och vilka skillnader och likheter finns det mellan hur tjänsteföretag och producerande företag använder sig av sponsring i syfte att stärka varumärket? Syftet är att studera hur företag använder sig av sponsring i avsikt att stärka varumärket samt identifiera skillnader och likheter mellan tjänsteföretags och producerande företags sponsringsverksamheter. En tvärsnittsstudie har genomförts på fyra fallföretag. Primärdatan samlades in genom semistrukturerade personliga intervjuer. Den teoretiska referensramen baseras på vår modifierade undersökningsmodell, AEGM-modellen, som är utformad utifrån befintliga teorier inom ämnesområdena varumärke och sponsring. Empiri i form av presentation av de undersökta företagens sponsringsverksamhet och intervjupersonernas syn på hur företagen använder sponsring i syfte att stärka varumärket. Slutsats: Det förefaller skillnader, men även många likheter, mellan hur tjänsteföretag och producerande företag använder sig av sponsring. Ett varumärke kan stärkas med hjälp av sponsring, exempelvis genom att kunden involveras i arrangemanget och att sponsringen kombineras med andra marknadsföringsaktiviteter.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)