#I SAMARBETE MED FAST FASHION : En kvantitativ studie om hur influencer marketing påverkar Generation Zs köpbeteende inom fast fashion konsumtion online.

Detta är en Kandidat-uppsats från Mälardalens universitet/Akademin för ekonomi, samhälle och teknik

Sammanfattning: Datum: 2023-05-30 Nivå: Kandidatuppsats i Företagsekonomi, 15 hp Institution: Akademin för Ekonomi, Samhälle och Teknik, Mälardalens Universitet Författare: Julia Thelenius 000429      Moa Jernberg 001215      Rasmus Hedin 011029 Titel: #I SAMARBETE MED FAST FASHION: En kvantitativ studie om hur influencer marketing påverkar Generation Zs köpbeteende inom fast fashion konsumtion online. Handledare: Annoch Hadjikhani Nyckelord: Influencer marketing, fast fashion & Generation Z. Forskningsfråga: Hur påverkar influencer marketing Generation Zs köpbeteende inom fast fashion online? Syfte: Syftet med denna uppsats är att undersöka vilka faktorer kopplade till influencer marketing som påverkar köpbeteenden för konsumenter inom Generation Z. Studien fokuserar på köpmönstret rörande mode-fenomenet fast fashion och om influencer marketing kan vara bidragande faktor till att konsumenter upplever att köpbeteendet påverkas till fast fashion konsumtion. Metod: En kvantitativ forskningsstrategi genom en enkätundersökning med frågor ur tidigare forskning. Av 100 respondenter var 25 bortfall. Genom en korrelationsanalys analyserades resultatet i SPSS-Statistics. Slutsats: Resultatet i helhet visade att Generation Z upplever att de inte blir speciellt påverkade av influencer marketing, samtidigt visar resultatet att de tagit del av influencers rekommendationer som i sin tur har påverkat deras köpbeteende.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)