Musiklärares förhållningssätt och praktik när det gäller läxor. : En studie om musiklärares förhållningssätt till läxor inom ämnet musik i grundskolans senare år.

Detta är en Kandidat-uppsats från Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)

Författare: Anders Eriksson; [2015]

Nyckelord: Läxor Individanpassning Musiklärare;

Sammanfattning: Denna uppsats är en utvärderande kvalitativ intervjustudie bland musiklärare i Falun och Borlängeområdet i syfte att undersöka och utvärdera musiklärarnas syn på läxor samt om de individanpassar läxor. Studien avgränsas till Årskurs 7-9. Inventeringen visade att det fanns 11 kommunala skolor och 13 verksamma musiklärare. 8 av dessa musiklärare vid 6 av dessa skolor var intresserade att ställa upp. Könsfördelningen mellan de musiklärare som intervjuats är 2 kvinnor och 6 män. Resultatet är sammanfattat under två teman med namnen Tema 1 Läxans existens inom musikämnet samt Tema 2 Individualisering av läxor. Resultatet visar i korthet att samtliga intervjuade musiklärare ger läxor men att de undviker så kallade instrumentläxor då de anser att de skapar orättvisor på grund av elevernas olika hemförhållanden. Musiklärarna gör individuella anpassningar med enstaka undantag. Ingen av de tillfrågade musiklärarna hade det som rutin att låna ut instrument i samband med läxor som en individanpassning för att motverka detta. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)