Pimpa din frukostmjölk En begriplighetsanalys av texten på mjölkpaketen

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

Författare: Timmy Burchard; [2012-10-11]

Nyckelord: mjölk; begriplighet; mottagaranpassning; röst och kausalitet;

Sammanfattning: Denna uppsats behandlar texten som går att finna bak på Arlas mjölkförpackningar. Syftet med uppsatsen är att undersöka hur pass anpassad begripligheten i texterna på mjölkförpackningarna är, med en yngre målgrupp som den tänkta mottagaren. Med yngre målgrupp åsyftas personer som ännu inte gått ut gymnasiet. Grundtesen för undersökningen är att mottagaranpassning leder till ökad begriplighet, vilket undersöks utifrån tre frågeställningar som rör texternas lexikon, röst samt kausalitet. Dessa begrepp får förklaringar under teoriavsnittet, var det även ges en teoretisk bakgrund som är relevant för uppsatsens syfte. Materialet är som tidigare nämnt Arlas mjölkförpackningar och är insamlat mellan februari och maj 2012. Uppsatsens frågeställningar utgör själva analysmetoden; jag har undersökt hur svåra orden på mjölkförpackningarna är samt förekomsten av röst och explicit uttryckt kausalitet. På det stora hela visar resultatet på att orden är förhållandevis lätta att förstå och att både röst och kausalitet ständigt är närvarande. Om man ser till antagandet att det visar på en ökad begriplighet hos yngre läsare skulle det vara möjligt att konstatera att mjölktexterna är mottagaranpassade för ungdomar. Ett möjligt framtida forskningsämne skulle kunna vara att undersöka hur ungdomsanpassningen påverkar äldre människors läsupplevelse, om den gynnas eller missgynnas.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)