Samordnad varudistribution för privatpersoner

Detta är en M1-uppsats från Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

Sammanfattning: Kungsbacka kommun har sedan 5 år tillbaka infört samordnad varudistribution, men fram tills nu har det enbart skett för kommunala verksamheter. En ökad folkmängd samt infrastruktur ökar behovet av smarta logistiklösningar för att miljön inte ska påverkas mer än nödvändigt. 2015 startade Kungsbacka kommun en satsning på att samordna sina varuleveranser för kommunala verksamheter, och 2017, efter utredningar samt upphandlingar var samordnade varudistributionen i gång för bland annat skola, äldreboenden samt sjukhus. Detta medförde att varor från olika leverantörer fick en längre leveranstid, då samlastningscentralen medför ett extra steg i leveransprocessen, men möjliggjorde ruttplanering i form av säkrare leveranser samt mindre lastbilar i omlopp. Trenden med ökning av försäljning via e-handel fortsätter och det leder till ett ökat behov av transporter för att konsumenterna ska få sina leveranser. Utökningen av transporter som sker leder till flertal möjligheter till att förbättra och utveckla transportkedjan för att motverka de negativa effekter som medföljer. Detta är något som Kungsbacka kommun har uppmärksammats och vill därför undersöka ifall samlastad varudistribution av leveranser till privatpersoner är möjligt. Kungsbacka kommun har i dagsläget en väletablerad samlastning av deras gods till de kommunala verksamheterna som startades 2015. För att undersöka möjligheter i denna studie användes kvalitativa metoder och semistrukturerade intervjuer för att intervjua nyckelpersoner på Kungsbacka kommun som arbetar och utvecklar deras samlastningscentral. För att förstå verksamheten så kartlagts den i denna studie i form av en nulägesanalys. Att inkludera en för stor mängd privata försändelser i blandning med de kommunala verksamheternas försändelser skapar risker att flaskhalsar uppstår inom samordningscentralen, då den nuvarande samordningscentralen som hanteras utav postnord som vunnit upphandlingen enbart är 350 kvm. Att inkludering utav försändelserna inte skall ske på en för stor skala i början, utan att det bör ske i en kontrollerad och jämn takt uppåt för att uppnå samma resultat i form av miljövinster med avseende på de kommunala verksamheterna. Resultatet utav studien påvisar att utifrån tidigare empiri samt att en utökning av den nuvarande processen för att inkludera försändelser ifrån privatpersoner är rekommenderad, och att ett ytterligare flöde bör dimensioneras utefter Kungsbacka kommuns prognoser på vilken omfattning av godsvolym ska ske på, vilket i dagsläget inte är bestämt. Dimensionering utav det nya flödet kan generaliseras till fler kommuner, men i Kungsbackas fall som transporterar 3000 ton gods/år med i dagsläget 490 olika leveranspunkter, har 5 chaufförer och en lageryta på 500 kvm, samt i beaktning på det geografiska läget bör samordningscentralens nya distributionskanal dimensioneras utefter parametrar som medför att den nya distributionskanalen skall kunna hantera den tillförda godsmängden, med avseende på utökande av administration, terminal, transporter samt golvytor och utrustning för att hantera flödet vilket beskrivs mer utförligt i arbetet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)