Känner sig ledare i fastighetsmäklarbranschen som en bluff? : En kvantitativ studie om bluffkänslor hos ledare i fastighetsmäklarbranschen.

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Gävle/Företagsekonomi

Sammanfattning: Titel: Känner sig ledare i fastighetsmäklarbranschen som en bluff? En kvantitativ studie om bluffkänslor hos ledare i fastighetsmäklarbranschen   Nivå: Examensarbete på grundnivå (kandidatexamen) i ämnet företagsekonomi  Författare: Hanna Rynler och Filip Magnusson  Handledare: Jonas Molin Datum: 2022 – juni  Syfte: Syftet med studien är att undersöka upplevelsen av The Imposter Phenomenon, bluffsyndromet, hos ledare i fastighetsmäklarbranschen. Metod: Studien genomförs med en kvantitativ metod med utgångspunkt i en deduktiv forskningsansats. Undersökningens empiriska material har insamlats med hjälp av en enkät utformad med ett antal påståenden som ska besvaras på en 7-gradig likert-skala för att avgöra i vilken utsträckning mäklare upplever olika bluffkänslor. Resultat och slutsats: Resultatet visar att ledare i fastighetsmäklarbranschen upplever bluffsyndromet i liten grad, men att vissa specifika bluffkänslor är mer framträdande än andra. Både manliga och kvinnliga ledare drabbas av bluffkänslor, men vissa drabbar kvinnor i högre utsträckning. Examensarbetets bidrag: Studien bidrar med ny kunskap om bluffkänslor i en bransch som tidigare inte studerats inom området. Genom studien skapas en medvetenhet om att bluffkänslorna förekommer vilket kan användas för att utveckla ledarskap och hjälpa ledare minska sin upplevelse av känslorna. Förslag till fortsatt forskning: Förslag till vidare forskning är att undersöka bluffkänslor i andra branscher samt hur det skiljer sig inom olika åldersgrupper.  Nyckelord: Bluffsyndromet, ledarskap, fastighetsmäklarbranschen, självkänsla, rädsla för att misslyckas

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)