En kritisk diskursanalys av genusrepresentationen i Veckans Affärer

Detta är en Kandidat-uppsats från Institutionen för informatik och media

Sammanfattning: Syftet med denna undersökning har varit att undersöka ifall män och kvinnor representeras på lika eller olika sätt i en svensk branschtidning. Syftet har även inkluderat att studera ifall det har skett någon förändring i denna representation över tid. Därför har undersökningen innefattat ett tidsperspektiv. Tidsperspektivet har inneburit att undersökningen har utförts vid fyra olika tidsnedslag, vilka är år 1981, 1991, 2001 samt 2011. Den frågeställning som vi har avsett att besvara är: Hur har män och kvinnor porträtterats i branschtidningen Veckans Affärer från 1980-talet fram till 2010-talet? Finns det likheter och/eller skillnader? Finns det också någon skillnad i hur mycket utrymme som män respektive kvinnor har fått i branschtidningen genom åren? Undersökningen har tolkats utifrån ett teoretiskt ramverk bestående av R.W. Connells teori om den hegemoniska maskuliniteten. De feministiska perspektiven liberalfeminism, radikalfeminism och marxistisk socialistisk feminism har också använts. Även Gunilla Jarlbro och Maria Edströms genomgång av genusstrukturer har använts som teoretiskt underlag i denna uppsats. Den metod som har använts till denna undersökning är dels en mindre kvantitativ räkning av samtliga nummer av tidningen Veckans Affärer under 1981, 1991, 2001 samt 2011. Därefter har en kritisk diskursanalys utförts på fyra stycken utvalda nummer från respektive tidsnedslag under undersökningsperioden. De huvudsakliga resultaten som har kunnat uttolkas i denna undersökning är att män får mycket mer utrymme i det undersökta tidningsmagasinet än vad kvinnor får. Det finns dessutom tydliga skillnader i hur män och kvinnor porträtteras i tidningsmagasinet. Den slutsats som därmed kan dras av denna undersökning är att kvinnor inte är helt jämställda män när det kommer till hur de representeras i media.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)