Sökning: "Komparativ läsning"

Visar resultat 1 - 5 av 34 uppsatser innehållade orden Komparativ läsning.

  1. 1. "Det är ett himla tjat om att vara duktig idag, jag blir helt trött i öronen" : En komparativ genusanalys av flickprotagonisterna Pippi Långstrump och Frallan

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för film och litteratur (IFL)

    Författare :Caroline Woxmark; [2023]
    Nyckelord :flickideal; flickskap; flickskildringar; flicknormer; flickmatris; Frallan; genusanalys; Pippi Långstrump; stereotyper; Österlunds flickmatris;

    Sammanfattning : Vid en läsning av Aftonbladets artikel ”De är Pippis arvtagare” (Swedenmark 2020), som publicerades i samband med firandet av Pippi Långstrumps 75-årsdag, väcktes en nyfikenhet på en av de moderna flickkaraktärerna som omnämndes: Frallan. Det övergripande syftet med denna uppsats har således varit att försöka ta reda på om det går att se Frallan som en arvtagerska till Pippi. LÄS MER

  2. 2. Stephen Kings Varsel genom fyra paranormala aspekter : Vilken betydelse har det paranormala för berättelsen och läsaren?

    Magister-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Cristel Hedberg Kaa; [2023]
    Nyckelord :Stephen King; Gotik; Paranormalt; Parapsykologi; SPR; Henry James; Varsel;

    Sammanfattning : This essay examines the paranormal in Stephen King’s novel The Shining to investigate if there is a parapsychological motif and how that affects the narrative. This is achieved by analysing the abilities that the Torrance family, Dick Hallorann, and the Overlook exhibit and how these abilities are linked to established terminology within the parapsychological research area. LÄS MER

  3. 3. Vad får tonåreleven att vilja läsa mer? En komparativ fallstudie av läsfrämjande svenskundervisning i grundskolan åk 7-9

    M1-uppsats, Lunds universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Anna Viktoria Maria Åkerlund; [2022]
    Nyckelord :Läsfrämjande strategier; svenskundervisning; elevperspektiv; högstadiet; Social Sciences;

    Sammanfattning : Intresset och lusten för läsning verkar ständigt avtagande och hotad. Vad kan då skolan och lärarna göra för att väcka läslust hos tonåringar idag? Syftet var att göra en jämförande fallstudie som beskriver hur två svensklärare på en högstadieskola tänker och arbetar med läsfrämjande undervisning, för att sedan jämföra de två lärarnas strategier med vad deras tonårselever tyckte fungerade läsfrämjande. LÄS MER

  4. 4. Skrattet är allt som blir kvar : En studie om kvinnor, humor och det smärtsamma i Ottessa Moshfeghs Ett år av vila och avkoppling och Carrie Fishers Vykort från drömfabriken

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kultur- och medievetenskaper

    Författare :Hanna Konnebäck; [2022]
    Nyckelord :Humor; Kvinnlig humor; Carrie Fisher; Ottessa Moshfegh; Sorg;

    Sammanfattning : Den här uppsatsen analyserar humor i texter skrivna av kvinnor, samt humors funktion och framställning genom några utvalda kvinnliga humordrag i förhållande till tragiska, svåra ämnen. Uppsatsen utgår från två verk – Ett år av vila och avkoppling av Ottessa Moshfegh och Carrie Fishers Vykort från drömfabriken. LÄS MER

  5. 5. "Eleverna ska förstås få läsa för lusten och glädjen" : En komparativ analys av synen på skönlitteratur i grundskolans svenskämne

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Erik Olsson; Linn Larsson; [2022]
    Nyckelord :Litteraturdidaktik; litteraturundervisning; legitimering; efferent läsning; estetisk läsning;

    Sammanfattning : Under de senaste decennierna verkar det ha skett en förskjutning mot mer mätbara aspekter i skolans styrdokument. Detta är något som har väckt tankar kring vad det får för konsekvenser för litteraturundervisningen, då skönlitteraturen och de tolkningar och reflektioner som hör till läsningen är svåra att mäta och bedöma. LÄS MER