Vad får tonåreleven att vilja läsa mer? En komparativ fallstudie av läsfrämjande svenskundervisning i grundskolan åk 7-9

Detta är en M1-uppsats från Lunds universitet/Utbildningsvetenskap

Sammanfattning: Intresset och lusten för läsning verkar ständigt avtagande och hotad. Vad kan då skolan och lärarna göra för att väcka läslust hos tonåringar idag? Syftet var att göra en jämförande fallstudie som beskriver hur två svensklärare på en högstadieskola tänker och arbetar med läsfrämjande undervisning, för att sedan jämföra de två lärarnas strategier med vad deras tonårselever tyckte fungerade läsfrämjande. I detta syfte gjordes kvalitativa intervjuer med de två lärarna medan eleverna fick svara på frågor via en digital enkät. 80 elever från 6 klasser deltog i enkäten. Den tematiska analysen av lärarintervjuer och elevsvar visade att lärare och elever i stort sett delar synen vad som kan vara läsfrämjande, det handlar ofta om skiftningar i fokus och proportioner. Hos både lärare och elever framträder det hur viktiga de sociala faktorerna är för läsmotivationen, medan det att välja bok själv får särskild fokus hos eleverna.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)