Motivation i ämnet slöjd. Slöjdlärares pedagogiska metoder att motivera sina elever.

Detta är en Kandidat-uppsats från

Författare: Marie-helene Bergqvist; [2012]

Nyckelord: Lyssna in; inspiration; drivkraft; lärande; uppmun;

Sammanfattning: SammanfattningUnder vår lärarutbildnings VFU-perioder märkte vi av att det fanns elever som inte ville arbeta på lektionerna.Det kunde vara svårt att motivera dessa elever. Vi ville ta reda på hur verksamma slöjdlärare gjorde/gör och vårtsyfte var att genom intervju med verksamma slöjdlärare, ta reda på hur de resonerade kring motivation, då deville öka motivationen hos sina elever till att slöjda. Vi använde oss av tvärsnittsdesign med kvalitativa intervjuersom metod, där åtta verksamma slöjdlärare berättade om sina erfarenheter.Resultatet visade på ett varierat svar och vi har kunnat sammankoppla det till åtta olika företeelser ochförhållningssätt. Begreppen: betyget, påtryckningar, trygghet, fånga elevens intresse och lyssna in, var någotsom ansågs påverka elevernas motivation. Lyssna in och fånga elevens intresse gav eleven motivation att arbetapå lektionen. Lärarna menade att individualisering av undervisningen gjorde att eleven kände att han/hon kundepåverka sin situation och sina valmöjligheter. Enligt lärarna var inte detta alltid så lätt att eftersträva iverksamheten, men detta skulle kunna göra eleven mer motiverad. Några andra begrepp som hade betydelse varyttre motivation, uppmuntran, tekniken, att göra. Genom att uppmuntra eleverna och ge positiv respons skulledet ge eleven drivkraften att fortsätta. Begreppet utbudet, sammankopplade man med ett ”bredvidarbete”. Härkunde eleven lägga sitt pågående arbete åt sidan och arbeta med något annat en liten stund. Den skulle hjälpaeleverna att finna drivkraften att fortsätta med arbetet, ansåg några av lärarna.Finner lärarna metoden, hur man kan få alla elever motiverade att slöjda på lektionen, borde det få positivakonsekvenser för lärandet hos eleverna.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)