Affärssystemet - Fallstudie en tid efter införandet

Detta är en Kandidat-uppsats från Sektionen för ekonomi och teknik (SET)

Sammanfattning: Optimerade affärsprocesser kan vara av stor vikt i dagens affärsvärld och en orsak till att företag vill byta affärssystem för att bättre kunna hävda sig. Då dagens affärssystem som är uppbyggda av ett bästa sätt att utföra en affärsprocess, så verkar lyckan vara gjord. Men implementering av ett nytt affärssystem kan innebära en stor omställning och förändring i verksamheten, då införandet ofta innebär att företagets tidigare affärsprocesser får förändras för att passa affärssystemets. Det förekommer även att affärssystemets processer förändras för att passa de väl fungerande processer som finns inom företaget. Därför har denna studie haft för avsikt att undersöka hur har stödet till affärsprocesserna förändrats i och med bytet av affärssystem? Studien inleddes med att inhämta teoretiska kunskaper om ämnet för att därefter undersöka verkligheten genom djupgående intervjuer. Med hjälp tre insatta personer från fallföretaget, kunde empirisk data samlas in för att jämföras med den teoretiska referensramen. Undersökningen visar på att det fallföretaget anger som orsak till bytet skiljer sig lite från den gängse normen enligt teorin, men det framkom även bitar som stämde överens med den teoretiska bakgrunden. Anpassningar och modifieringar har förekommit, för att förbättra och utveckla affärssystemets stöd, så att framtiden kan mötas med bättre möjligheter. Dock har inte allt blivit till det bättre utan några negativa aspekter har uppkommit genom bytet. Undersökningen väckte intressanta diskussioner och reflektioner, vilka vidare ledde fram till studiens resultat som visar att stödet har både blivit bättre och sämre i och med bytet av affärssystem och för att väga upp de negativa delarna behövs lösningar finnas på de problem som återstår, så att hela verksamheten får bättre stöd för sina affärsprocesser

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)