Saklighet och allsidighet i skolans evolutionsundervisning

Detta är en C-uppsats från Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

Sammanfattning: Sammanfattning:Skolundervisningen i evolutionsteorin diskuteras och vissa menar att den börkompletteras med alternativa förklaringar såsom kreationism och Intelligent Design. Efteratt ha tagit del av de argument som finns för och emot att presentera olika perspektiv iundervisningen, verkar det som att diskussionen huvudsakligen rör hur man definierarvad som är vetenskap och hur man bör tyda läroplanens avsnitt om Saklighet ochallsidighet.Vi utgick från tidigare forskning kring evolutionsteorins ställning inom vetenskapen ochskolundervisningen. Dessutom gjordes en översikt av vetenskapsfilosofiska inriktningaroch en genomgång av hur begreppen saklighet och allsidighet har behandlats iläroplanerna.Vår intervjuundersökning gjordes i syfte att undersöka hur lärarstudenter tolkarovanstående begrepp med utgångspunkt i denna debatt. Dessutom ville vi ta reda på hurde anser att debatten bör hanteras i skolan.För att få kontakt med lärarstudenter som ville ställa upp på en intervju gjordes först enenkätundersökning. Från den gick vi vidare och utförde nio intervjuer.Våra intervjuer visar att lärarstudenterna har en förhållandevis enhetlig syn på vetenskapmen olika åsikter om hur undervisningen i livets utveckling bör ske. Tolkningen avsaklighet och allsidighet lämnar i vissa fall dörren öppen för undervisning även ikreationism och Intelligent Design.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)