En träningsarena förkompetensöverföring på ettindustriföretag : Kan ett industriföretag öka resurseffektiviteten med hjälpav en träningsarena för kompetensöverföring?

Detta är en M1-uppsats från KTH/Industriell produktion

Författare: Emelie Worrman; Jerry Hattara; [2015]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: För att upprätthålla en resurseffektiv produktion krävs det att nyexaminerade teknologer snabbt kommer in framtida arbetssituationer, att kompetensen som tillgodogjorts genom erfarenhet lever vidare vid generationsskifte samt att kompetensöverföringen sker effektivt för medarbetaren inom produktionstekniska områden. Scania har infört en träningsarena som heter Basic Skill Engineering Methods (BSEM) för nyanställda tjänstemän inom produktionstekniska områden. Träningen ska omsätta teorin bakom metoderna inom Scanias produktionssystem till en praktisk informationsbank och ge medarbetarna en kollektiv plattform och skapa ett gemensamt arbetssätt och vokabulär. Målet med kursen är att bli bekant med arbetsmetoder som används i det dagliga arbetet inom produktionstekniska områden och att säkerställa att all tidigare upparbetad kompetens och erfarenhet finns kvar inom enheten. Träningen ska leda till att den nyanställde på ett snabbt och effektivt sätt kan komma in i jobbet och i sina rutiner. Syftet med denna uppsats är att ta reda på om ett företag kan förbättra och effektivisera de mänskliga resurserna genom att implementera en träning för nyanställda inom produktionstekniska områden. Genom att utföra en fallstudie med kvalitativa undersökningar och intervjuer, utforska hur och om kursen kan optimeras samt göra en omvärldsanalys för att kartlägga utmaningen från ett branschperspektiv. Flera företag har identifierat liknande utmaningar som Scania, många av dessa företag arbetar aktivt med kompetensöverföring. I förhållande till de andra jämförda företagen är BSEM unikt. Resultatet av litteraturstudien beskriver den teoretiska bakgrunden inom pedagogik, Toyotas produktionssystem och forskning inom lärande organisationer. Från det empiriska resultatet och analysen framgick det att deltagarna var mycket nöjda med den stora delen praktik samt att de kunde relatera väl till de konkreta exempel som presenterades under träningen. Det framkom att en förutsättning för att nå djupare inlärning, krävs det ett tydligt kursmål som definierar värdet av kunskapen. Vid nyanställning bör verkstadspraktiskt arbete och introduktion finnas för att kunna identifiera tillämpningsbara situationer innan medarbetaren genomgår BSEM. Med hjälp av den intensiva uppstarten ges en gemensam kompetensgrund och vokabulär som inte lämnar utrymme för fel metoder. Det är viktigt att få tid frigjord efter utförd kurs för att reflektera och implementera metoderna genom att praktiskt införa teorin från kursen vilket i sin tur kan leda till ett förändrat arbetssätt. Slutsatsen är att implementering av kursen effektiviserar de mänskliga resurserna och att individens engagemang är betydelsefullt för företaget och dess utveckling. Dock tillåter inte en hög personalomsättning att erfarenheter byggs upp och vidareutvecklas, vilket ständigt eftersträvas.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)