” […] Är det rätt att tvinga svenska barn att gå i skolor med ghetto barnen? […]” : En kvalitativ studie om hur skolsegregation och skolval kan konstrueras på Flashback forum

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälle

Sammanfattning: Syftet med studien är att undersöka hur några röster på Flashback forum problematiserar mångkulturalitet i segregerade skolor i förhållande till skolval. Tidigare forskning visar att föräldrar med svensk bakgrund undviker mångkulturella och stigmatiserade bostadsområden, när det kommer till val av skola för deras barn. Detta till följd av den negativa uppfattning föräldrarna har om invandrarbarn. Studien genomfördes utifrån en kvalitativ forskningsstrategi med hjälp av målstyrt urval. Forskningsdeltagarna bestod av Flashbackmedlemmar som uttryckte sig kritiskt mot mångkulturella skolor och invandrarbarn. Studiens empiriska material hämtades från olika trådar på det digitala diskussionsforumet Flashback forum. För att tolka studiens resultat användes teorier om stigma och figurationen etablerade-outsiders. Resultatet presenteras genom kvalitativ innehållsanalys som tillvägagångssätt, där Flashback inläggen har analyserats utifrån ett manifest och latent förhållningssätt. Slutsatser som antagits är att Flashbackmedlemmar uttrycker en oro över att ha deras barn i en etnisk blandad skola med för många invandrarbarn. Detta med anledningen att de anser att invandrarbarn utgör ett hot mot de svenska barnens psykiska samt fysiska hälsa och skolgång, där främst barn från ett icke-europeiskt ursprung pekas ut som de farliga eller kriminella.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)