10 år med expropriationslagens nya ersättningsregler

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Högskolan Väst/Avdelningen för Matematik, Data- och Lantmäteriteknik

Författare: Elias Shabo; Georges El-boustany; [2020]

Nyckelord: Expropriationslagen;

Sammanfattning: För att tillgodose det allmänna behovet för samhällets utveckling kan det i vissa fall behöva vidtas tvångsvisa markåtkomster genom expropriation. I expropriationslagen (SFS 1972:719) preciseras det vem som får expropriera och för vilket ändamål en expropriation får ske. Den 1 augusti 2010 trädde den första reformen i kraft sedan expropriationslagens införande. Ändamålet med reformen var främst till för att förstärka den enskilde äganderätten. De mest signifikanta lagändringarna som gjordes var i det fjärde kapitlet där tredje paragrafen, presumtionsregeln, avskaffades. Utöver detta infördes nya ersättningsbestämmelser där ett schabloniserat påslag om 25 procent tillades markåtkomstersättningen. Regeringen ansåg att ändringarna i reformen skulle bidra till en starkare äganderätt och uppsatsen syftar bland annat till att undersöka huruvida äganderätten stärkts samt hur reformen påverkat aktörer. Studien inriktar sig huvudsakligen på att analysera de två största förändringarna i reformen baserat på en intervjustudie, där respondenternas åsikter format resultatet av undersökningen. Urvalet av intervjupersoner baserades på kunskap och expertis inom expropriationslagen. Till resultatet har nio företrädare för olika företag, kommuner och andra myndigheter blivit intervjuade som på ett eller annat sätt tillämpar lagen i sitt dagliga arbete. Efter bearbetning av intervjuerna som hållits, har slutsatser dragits kring schablontilläggets införande och presumtionsregelns avskaffande. Ersättningsbestämmelserna som gäller idag har lett till att den enskilde äganderätten har stärkts sett utifrån ett ekonomiskt perspektiv. Kommunrepresentanterna som intervjuats anser att det är rimligt att fastighetsägare idag får ytterligare 25 procent i kompensation för den marknadsvärdeminskning fastigheten genomgår. Trots att det schabloniserade tillägget och presumtionsregeln prognostiserades till att påverka kommunernas budget vid markåtkomst, visar slutsatsen att de inte möter på svårigheter eller hinder.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)