Internationalisering i skolan. En studie av internationaliseringsarbete och elevers erfarenheter av deltagande i ett utbytesprojekt

Detta är en C-uppsats från Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

Sammanfattning: Arbetets två syften är att lyfta fram skolors internationaliseringsarbeten samt att utifrån elevernas perspektiv tareda på deras upplevelser, kunskapsbildning och personliga utveckling efter att de deltagit i ett utbytesprojekt.Huvudfrågorna handlar om vad internationalisering är och hur skolorna arbetar med internationalisering iundervisningen idag samt ta reda på elevers erfarenheter av att ha deltagit i ett utbytesprojekt.För att få svar har vi utfört litteraturstudier samt kontaktat skolpersonal på skolor i Göteborgsregionen. Dessutomhar vi utfört intervjustudier med elever som deltagit i ett utbytesprojekt på en skola i Göteborg. Intervjufrågornakretsar kring tre teman: Före, under och efter resan.Resultaten av våra olika undersökningar visar att skolor definierar och arbetar med internationalisering på olikasätt vilket speglas i skolornas undervisning. Det kan exempelvis innebära att arbeta över gränser eller attförankra skolans värdegrund hos eleverna. Internationalisering kan även ses som ett medel för att uppnåpersonlig utveckling hos eleven.Resultatet av våra elevintervjuer visar på att resan haft en stor påverkan på de deltagande eleverna. Resaninnebar att samtliga elever på olika sätt började reflektera över sin egen och andras kultur och livssituation.Utbytet har även givit dem en positiv inställning till att lära känna andra delar av världen. Resan har inneburit attflera elever planerar att studera vidare utomlands.I avsaknad av någon liknande undersökning är denna studie relevant för samtliga med intresse för hur man kanarbeta med internationalisering i undervisningen samt hur elever upplever skolutbyten. 1

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)