Utbildning för en framtid i fängelse – En komparativ studie av kriminalvårdsutbildningarna i Sverige och Norge

Detta är en Kandidat-uppsats från Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

Sammanfattning: I denna uppsats har kriminalvårdsutbildningen vid Kriminalvårdens Utbildningsorganisation i Sverige samt kriminalvårdsutbildningen vid Kriminalomsorgens utdanningssenter i Norge undersökts och jämförts. Detta har gjorts i form av en kvalitativ intervjuundersökning där utbildningsledare verksamma vid respektive utbildningsenhet samt en kriminalvårdare intervjuats. I uppsatsen undersöks och beskrivs hur respektive kriminalvårdsutbildning är upplagd och vilka likheter och skillnader som kan urskiljas mellan den svenska och den norska kriminalvårdsutbildningen. Anpassnings- och utvecklingsinriktat lärandeperspektiv samt problembaserat lärande tas upp i relation till kriminalvårdsutbildningarnas upplägg. Vidare behandlas frågor kring vilken utbildning som behövs för att arbeta som kriminalvårdare samt vad studiens informanter anser om kriminalvårdsutbildningarna. Inom ramen för dessa frågor beskrivs hur utbildningarna har eller ska förändras samt hur respektive utbildningsledare anser att utbildningen förbereder de blivande kriminalvårdarna för det arbete de ska utföra vid utbildningens slut. Studien visar att den svenska och den norska kriminalvårdsutbildningen är väldigt lika i de flesta avseenden med undantag för den tidsmässiga aspekten där Norges utbildning är avsevärt mycket längre. Båda utbildningarna behandlar samma ämnen men tidsaspekten gör att den norska utbildningen har större möjlighet att ge en djupare och bredare bild av de studerade ämnesområdena. Båda utbildningarna använder sig av liknande modeller för lärande i form av bland annat grupparbeten, seminarier och praktiska övningar.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)