Travsporten, från fysiskt till digitalt

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: Titel: Travsporten, från fysiskt till digitalt. Seminariedatum: 1 juni 2023 Ämne/kurs: FEKH29 - Examensarbete i marknadsföring på kandidatnivå, 15HP Författare: Albin Sopi, Jonathan Pålsson, Karl Bäck Handledare: Veronika Tarnovskaya Nyckelbegrepp: Marknadsmixen, The Sports Product, Travsportens struktur, Omvärldsmiljö, Marknadsföring av travsporten Problem/forskningsfråga: Hur har marknadsföringen av travsporten förändrats över tid? Syfte: Denna uppsats syftar till att utforska och förstå förändringarna i travsporten över tid, med särskild fokus på förändringar i marknadsföring, erbjudande och publik, samt orsakerna till dessa förändringar. Metod: Studien har genomförts med en abduktiv ansats. Primärdatan har samlats in både från Twitter och semistrukturerade intervjuer med framstående profiler inom travsporten. Vi har även samlat in sekundärdata om strukturen inom travsportens olika organisationer Teoretiska perspektiv: Vi har undersökt förändringar inom travsporten genom att använda fem olika teorier: Marknadsmixen, Strategic Sport Marketing, The Sports Product, Framework for Assessing Environmental Uncertainty och The Stakeholder Theory. Vi har även jämfört marknadsföringsinsatser med en tidigare studie om framgångsrika reklamkampanjer, och tagit hänsyn till tidigare forskning om sportritualer, vilket är centralt för travsporten. Empiriskt resultat: Empirin bygger på primärdata hämtad från Twitter samt data inhämtad från 5 semistrukturerade intervjuer med totalt 7 intervjuobjekt. Slutsats: Travsportens marknadsföring har påverkats av digitalisering och spelomreglering samt förändrade intressentrelationer. Fokus har skiftat från att framhäva hästarna till att marknadsföra spelet, från ATG:s sida, vilket har minskat interaktionen mellan publiken och utövarna, samt hästen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)