Skräckfyllda uppsatser eller vad skrämmer en tonåring idag? : En studie om begreppet skräck i ungdomars uppsatser och det positiva resultatet av temaarbete i svenska

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Lärarutbildning; Institutionen för utbildningsvetenskap; Mittuniversitetet

Författare: Agneta Sjöberg; [2009]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Under temat Skräck och rädsla har ungdomar i år 8 läst klassiska skräckhistorier och nyare spökhistorier, skrivit egna skräckberättelser, läst, ritat och svarat på frågor om en modern spökhistoria, sett på film samt gett tips om böcker och film på detta tema. Syftet och metoden med min undersökning var att jag, genom att systematisera och studera vissa givna ämnen,  ville se vad ungdomar påverkas av och hur deras bild av skräck ser ut. Jag har även sökt efter skillnader i pojkars och flickors bok- och filmtips och tolkat bilder av ungdomars sätt att se på döden. Resultatet av undersökningen visade att ungdomar idag påverkas till stor del av innehållet i filmer och dataspel och till något mindre del av böcker. Begreppet skräck innehåller lika mycket monster, vampyrer, mörka skogar, knivar och övergivna hus nu idag som det gjorde då, när själva skräckgenren uppstod. Skillnaderna ligger i att vi idag har fri tillgång till skräck i alla slags medier, medan det förr endast fanns att tillgå i böckernas värld. Med filmens hjälp spred sig sedan möjligheterna att njuta av skräck på fler sätt.   Nyckelord: tema, skräck, rädsla, klassiker, modern skräck, mindmap, brainstorming, genre, tolka, beskriva och kategorisera  

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)