Matchar utbildningen arbetsmarknadens behov? En jämförande studie av yrkeslärares och yrkesarbetares kunskapssyn

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet

Sammanfattning: Syfte: Studiens syfte är att undersöka hur yrkeslärare och yrkesarbetare upplever att innehållet i kursen Anläggningsförare 1 motsvarar arbetsmarknadens efterfrågan. En jämförelse av yrkeslärares och yrkesarbetares kunskapssyn, alltså vad de värderar som viktig kunskap, är också i fokus. Teori: För att kunna besvara studiens frågeställningar har jag undersökt vilka kunskaper som värderas som viktigast av yrkeslärare respektive yrkesarbetare och som de därmed anser att eleverna behöver i sin utbildning. Detta har jag gjort med hjälp av Ellströms (2009) begrepp utförandekompetens och utvecklingskompetens. Begreppen används i studien för att teoretisera och tolka resultatet. Metod: Intervju med fyra yrkeslärare och med fyra yrkesarbetare samt litteraturstudier. Resultat: I studien framkommer bland annat att yrkeslärare och yrkesarbetare delvis är samstämmiga i sina uppfattningar angående kursen Anläggningsförares 1 innehåll inom inriktningen Anläggningsfordon motsvarar arbetsmarknadens efterfrågan. Yrkesarbetarna anser att innehållet i utbildningen delvis motsvarar vad som anses vara viktigt, dock efterfrågar de t.ex. att eleverna genomför autentiska arbeten under sin utbildning medan yrkeslärarna t.ex. förespråkar mer ergonomi i utbildningen. Däremot är yrkeslärarna och yrkesarbetarna överens om att ritningsläsning och matematik är viktigt att kunna. De är även överens om att kurserna är relevanta till vad arbetsmarknaden efterfrågar.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)