Theory of mind, språkliga förmågor och ickeverbal intelligens hos barn mellan tre och fyra års ålder : Översättning och validering av Theory of Mind Scale

Detta är en Magister-uppsats från Logopedi; Hälsouniversitetet

Sammanfattning: Theory of mind är att kunna tillskriva andra människor mentala tillstånd som förklarar deras beteenden. Dessa mentala tillstånd kan röra sig om uppfattningar, intentioner eller känslor.    Theory of Mind Scale är en bedömningsskala utformad av Wellman och Liu (2004), som undersöker olika nivåer av theory of mind. Theory of Mind Scale är uppbyggd i skalsteg med stigande svårighetsgrad. Syftet med föreliggande studie var att översätta Theory of Mind Scale från engelska till svenska samt validera bedömningsskalan för barn mellan 3 och 4 år. Studien syftade även till att se om det fanns ett samband mellan dessa barns förmåga till theory of mind, impressiva grammatiska förmåga och impressiva ordförråd.      Valideringen i föreliggande studie visade att skalstegen i den amerikanska originalversionen av Theory of Mind Scale var applicerbara på barnen i föreliggande studie, med undantag för den sista uppgiften. Istället för att exkludera den sista uppgiften skulle ett alternativ till en bedömningsskala kunna vara att jämföra barns resultat mot ett medelvärde med en normalvariation. I föreliggande studie kunde ett barn mellan 3;0 och 3;11 års ålder förväntas klara 2,83 ± 2,50 uppgifter och ett barn mellan 4;0 och 4;11 års ålder förväntas klara 3,71 ± 1,50 uppgifter.    Resultaten visade att sambandet var starkare mellan ickeverbal intelligens och theory of mind än mellan impressivt ordförråd och theory of mind. Inget signifikant samband fanns mellan impressiv grammatisk förmåga och theory of mind. Översättningen och valideringen som gjorts i samband med föreliggande uppsats gör det möjligt att kvalitativt använda bedömningsskalan i det kliniska arbetet med barn som misstänks ha svårigheter med theory of mind.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)