Sökning: "reception of grammar"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden reception of grammar.

  1. 1. Undersökning av samband mellan Theory of Mind, pragmatik och syntax hos barn i åldern 6 - 9 år

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för neurovetenskap och fysiologi

    Författare :Josefine Lund; Malin Thyr; [2016-09-20]
    Nyckelord :Theory of Mind; False Belief; Syntax; Pragmatik; Barn; Theory of Mind; False Belief; Syntax; Pragmatics; Children;

    Sammanfattning : Theory of Mind testas vanligen genom förståelse för False Belief, där det undersöks om en person kan särskilja mellan sin egen och andras uppfattning. Förmågan utvecklas parallellt med språklig förmåga och studiens syfte var att undersöka sambandet mellan syntaktisk och pragmatisk förmåga och False Belief. LÄS MER

  2. 2. Taltydlighet hos barn med cochleaimplantat, hörapparat och normal hörsel: en indikator för begränsningar inom andra språkliga domäner?

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Logopedi, foniatri och audiologi

    Författare :Emma Andersson; Maria Karlsson; Tobias Torhell; [2014]
    Nyckelord :Medicine and Health Sciences;

    Sammanfattning : Barn med mild till svår hörselnedsättning och cochleaimplantat (CI) eller hörapparat (HA) uppvisar ofta nedsatt eller försenad utveckling inom språkliga områden. För korrekt och effektiv intervention är det viktigt att kartlägga vilka språkliga förmågor som är nedsatta samt vilka samband som finns mellan dessa. LÄS MER

  3. 3. Skrivförmåga hos vuxna med intellektuella eller kommunikativa funktionsnedsättningar inom daglig verksamhet

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för neurovetenskap och fysiologi

    Författare :Elin Götvall; Matilda Landemark; [2013-10-18]
    Nyckelord :skrivförmåga; intellektuell funktionsnedsättning; kommunikativ funktionsnedsättning; arbetsminne; daglig verksamhet; writing ability; intellectual disability; communicative disability; working memory; daily activity centres;

    Sammanfattning : Syftet var att undersöka skrivförmåga och vissa underliggande funktioner till skrivförmåga hos vuxna med intellektuella eller kommunikativa funktionsnedsättningar inom daglig verksamhet genom jämförelser med barn och vuxna utan funktionsnedsättning. 66 deltagare ingick i gruppen vuxna med intellektuella eller kommunikativa funktionsnedsättningar, 39 i barngruppen och 14 i den vuxna referensgruppen. LÄS MER

  4. 4. Theory of mind, språkliga förmågor och ickeverbal intelligens hos barn mellan tre och fyra års ålder : Översättning och validering av Theory of Mind Scale

    Magister-uppsats, Logopedi; Hälsouniversitetet

    Författare :Amelie Grape; Sara Sandstig; [2012]
    Nyckelord :Theory of Mind Scale; theory of mind; receptive vocabulary; reception of grammar; non-verbal intelligence; validation; Theory of Mind Scale; theory of mind; impressivt ordförråd; impressiv grammatisk förmåga; ickeverbal intelligens; validering;

    Sammanfattning : Theory of mind är att kunna tillskriva andra människor mentala tillstånd som förklarar deras beteenden. Dessa mentala tillstånd kan röra sig om uppfattningar, intentioner eller känslor.    Theory of Mind Scale är en bedömningsskala utformad av Wellman och Liu (2004), som undersöker olika nivåer av theory of mind. LÄS MER

  5. 5. Svensk normering av TROG-2 för åldrarna 6-8 år samt undersökning av sambandet mellan grammatisk språkförståelse och narrativförståelse

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för neurovetenskap och fysiologi

    Författare :Julia Eldblom; Karin Sandberg; [2011-09-20]
    Nyckelord :grammatisk språkförståelse; narrativförståelse; typisk språkutveckling; barn; grammatical language comprehension; narrative comprehension; typically developed children;

    Sammanfattning : The purpose of this study was to collect Swedish norm data for the Test for Reception of Grammar Version 2 (TROG-2) for children aged 6;0- 7;11 years. Since TROG-2 should be administered with an increasing degree of difficulty, the study sought to determine the necessity of altering the order of the blocks for the Swedish version of the test. LÄS MER